D/S ”RAGNAR” 

Bygget

: 1868

Byggnummer

: 152

Skrog

: Göteborg Mekaniska Verkstad a/b, Göteborg, Sverige

Utrustning

: Göteborg Mekaniska Verkstad a/b, Göteborg, Sverige

Kjenningssignal

: LEQP

IMO-nummer

: -

MMSI-nummer

: -

Lengde

: 16,89 m

Bredde

: 03,84 m

Dybde

: 02,07 m

Brutto registertonn

: 52,60 t

Netto registertonn

: 34,45 t

Dødvekttonn

: -

Maskin

: 1 x Rubb diesel

Maskinfabrikant / år

: - / -

Effekt

: 40 bhk

Fart

: 9,0 kn

Type / skrog

: - / konvensjonell

Klasse

: -

Materiale

: -

Biler

: 0

Passasjerer

: 100

Passasjerlugarer

: 0

Fortsatt eksistens

: Ja


1868: Levert fra Göteborg Mekaniska Verkstad a/b, Göteborg, Sverige til E.P. Lundquist, Göteborg, S som ”Ragnar”. Klassifisert som            taubåt.

        : Lengde: 17,86 m / bredde: 3,96 m / dybde: 2,10 m / BRT.: 53 t / maskin: 1 x damp / kraft: 10 bhk.

1885: Vunnet i lotteri av Niels Brostrup Berner, Stavanger og satt i passasjertrafikk Stavanger - Jørpeland.  27.07.1892

       : Solgt til Brødrene Berner, Stavanger. Hjemmehavn: Stavanger.

1899: Solgt til Chr. Bjelland & Co. a/s, Stavanger. Drift og eierskap overført til Ragnar a/s, Stavanger.

1910: Solgt til Zakarias Karlsen, Stavanger.

1916: Solgt til Ocean Packing Co. a/s, Stavanger.

1920: Solgt til Rosenberg Mekaniske Verksted a/s, Stavanger.

04.12.1931: Solgt til Carl J. Knudsen, Stavanger.

1932: Ombygget til passasjerfartøy. Satt i trafikk Strandkaien - Nyhavn, Stavanger havn.

1947: Ombygget med ny maskin. Maskin: 1 x Gray diesel / maskinfabrikant, år: General Motors, - / effekt: 66 bhk.

12.12.1951: Solgt til Stavanger Kommune, Stavanger.

1952: Ombygget med ny maskin samt nytt overbygg akter. Maskin: 1 x Rubb diesel / kraft: 40 bhk. Satt i trafikk sentrum - Nyhavn, Stavanger havn.

08.10.1954: Ombygget med nytt overbygg samt sertifikat endret. Dybde: 2,07 m / BRT.: 52,60 brt / NRT.: 34,45 t / passasjerer: 100.

1954 ->: I opplag, Stavanger.

22.01.1969: Stjålet om natten, Stavanger. Funnet senere samme dag, Kopervik.

1970: Satt i trafikk Breialmenningen - Pyntesundet, Stavanger havn.

1975: Solgt og brukt til personelltransport, Gandsfjorden.

1978: Solgt til Kran & Båtservice a/s, Kristiansand. Omklassifisert til arbeidsfartøy. Overført til Kristiansand Skipsregister. Hjemmehavn: Kristiansand.

25.02.1980: Solgt til Severin Eskeland, Sagvåg. I bruk til personelltransport i forbindelse med bygging av oljeinstallasjoner, Leirvik.

1980 ->: Solgt til Mons Liøen, Trengereid. Ombygget med nytt overbygg. Det gamle overbygget flyttet bak nytt overbygg. Satt i trafikk Tysse - Rolvsvåg.

01.08.1992: Overført til Norsk Ordinært Skipsregister.

-> 2000: Solgt til Kyrre Alexander Gripstad, Moss. I bruk som føringsbåt.

08.05.2000: Slettet fra Norsk Ordinært Skipsregister.

 

 


Kolonne

 

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

© 2017 JELØY KYSTLAG